Wymieniłem nagrzewnicę

Wczoraj cały dzień niemal spędziłem u Tomka w garażu, gdzie z jego pomocą udało mi się wymienić nagrzewnicę. Wywaliłem tę, która jeździła z nami od kilku lat w kempingu. Wstawiłem tę, która przyjechała z Niemiec w wiśniowym multivanie, wymontowaną z niego razem z deską rozdzielczą jakiś czas temu.

Niemal cały dzień, bo jak przyjechałem do Tomka rano ok. 10, tak robotę skończyliśmy ok. 18…

Chciałem wymienić nagrzewnicę, bo stara ponoć przecieka. Ponoć, bo nie stwierdziłem tego empirycznie, natomiast widziałem cieknącą wodę spod nagrzewnicy. To pierwszy problem. Drugi jest bardziej poważny, zwłaszcza w tej porze roku. Mianowicie cięgno od zaworu wodnego nagrzewnicy jest załamane i przez to nie da się łatwo zamknąć zaworu. Trzeba robić to kombinerkami…

Zaczęliśmy, rzecz jasna, od zdjęcia deski rozdzielczej z kempinga. Już robiłem to raz w multivanie, więc mam trochę doświadczenia. Zresztą w doskonałym podręczniku serwisowym do T3 jest ładnie opisane krok po kroku, co trzeba zrobić:

  • zdemontować schowek przed fotelem pasażera (w moim przypadku — jest to półka bez zamknięcia, 4 śruby),
  • odkręcić 4 śruby mocujące deskę, zlokalizowane po 2 obok drzwi,
  • odkręcić 5 śrub pod szybą,
  • zdjąć plastikowe elementy osłaniające kolumnę kierownicy (2 śruby),
  • zdjąć plastikową osłonę liczników,
  • odpiąć kable (u mnie 3 wiązki — do licznika, do włącznika świateł i do włącznika awaryjnych),
  • odkręcić licznik (4 śruby), wyjąć go,
  • przewiercić zrywalne śruby mocujące kolumnę kierownicy,
  • zdjąć dźwignie od cięgien ogrzewania, pokrętło włączania wentylatora, a później plastikową osłonę tych cięgien (z oznaczeniami od czego jest która dźwignia),
  • odkręcić śruby mocujące cięgna regulacji ogrzewania,
  • odłączyć przewody powietrzne do nawiewów (4 sztuki, po 2 do nawiewów zimnego i ciepłego powietrza),
  • odpiąć kable od włącznika wentylatora nagrzewnicy,
  • zdjąć kierownicę (śruba pod klaksonem) i przełączniki wycieraczek i migaczy (tzw. samolot — 3 śruby, 3 wiązki przewodów), co znacznie ułatwia zdjęcie deski,
  • zdjąć deskę rozdzielczą.

I w tym momencie mamy zdjętą deskę rozdzielczą. A potem jest już z górki, bo demontaż samej nagrzewnicy to tylko:

  • odkręcić 4 śruby mocujące nagrzewnicę,
  • zdemontować węże doprowadzające wodę do nagrzewnicy, ratując samochód przed zalaniem,
  • odpiąć cięgno od regulacji temperatury od zaworu na przewodzie doprowadzającym wodę (ukrytym pod podłogą samochodu).

W zasadzie można zdemontować również sam zawór od wody, z czego ja osobiście wolałem zrezygnować. Z zaworu nie stwierdziłem przecieków, więc jego wymiana nie miała sensu. Odpięcie węża pod zaworem spowodowałoby ucieczkę sporej części płynu chłodniczego z instalacji, a tak straciłem go tylko trochę… I udało mi się nie ochlapać, co byłoby trudne, gdybym odpinał wąż siedząc pod samochodem. 😉

Przy okazji wymiany nagrzewnicy, wymieniliśmy też antenę od radia. Bo stara była połamana i nie bardzo chciała odbierać. To też zajęło trochę czasu, bo trzeba było pojechać do Media Markt i kupić nową. Teraz radio odbiera pięknie, włączając w to Jedynkę na falach długich… Grzech były nie wymienić tej anteny, skoro mocuje się ją właśnie w sposób wymagający zdjąć deskę rozdzielczą.

No to zamontowaliśmy nową nagrzewnicę. Wizualnie się ona nie różni niczym od starej. Tylko cięgna mam cztery, nie wiem tylko do czego służy czwarte. 😉

From Volkswagen Transporter T3

Samochód podnieśliśmy na fajnym podnośniku Tomka. Przy okazji wymieniłem sobie drugie tylne koło na zimowe (pierwsze wymieniłem jakieś półtora tygodnia temu, na parkingu, bo na letnim kole złapałem gumę).

Do samochodu zamontowaliśmy nową deskę rozdzielczą, przełożoną z multivana. Ta jest w kolorze brązowym, znacznie lepiej pasuje do boczków tapicerskich. 😉 Czarne są tylko zegary (póki co ich nie przekładaliśmy, za dużo roboty…), oraz połowa popielniczki — brązowa popielniczka miała jeden róg ukruszony, więc teraz mam czarną popielniczkę z brązowym wieczkiem.

Pozostaw komentarz

Pamiętaj tylko proszę o polityce komentarzy!

XHTML - możesz użyć tagów:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>